«پيمايش ملی هويت ايرانيان» انجام می‌شود

«پيمايش ملی هويت ايرانيان» انجام می‌شود

«پيمايش ملی هويت ايرانيان» با هدف شناخت ابعاد هویتی ایرانیان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

این پژوهش، هویت را مسأله خود قلمداد می‌کند و تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که میزان هویت ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی ایرانیان چه میزان است؟ این هویت‌ها از چه ابعادی تشکیل شده و میزان اهمیت هریک در ساختار هویت اجتماعی چقدر است؟ این هویت‌ها چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند؟ آیا تقویت یکی باعث تضعیف دیگری می‌شود یا تقویت آن را به دنبال دارد؟ شدت و ضعف این هویت‌ها با توجه به ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی مناطق مختلف ایران چگونه است؟ قومیت و زبان چه تأثیری بر شدت و ضعف این هویت‌ها دارد؟ مذهب و تفاوت مذهبی در تغییرات هویتی چه نقشی دارد؟

پاسخ به این سوالات، با استفاده از روش پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری طرح، شامل کل ایران با مبنای استانی است. حجم نمونه برابر ۱۵۷۰۰ نفر است که از هر استان، دو شهر (مرکز استان و مرکز یک شهرستان دیگر) و دو روستا برای جمع آوری اطلاعات انتخاب شده است.

بررسی و سنجش هويت اجتماعی ايرانیان (هویت ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی)، شناخت میزان اهمیت ابعاد تشکیل‌دهنده هویت‌های ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی، شناساسی روندهای مهم تغییرات هویتی در کشور و عوامل موثر بر آن، شناخت وضعیت هویت‌های ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی به تفکیک استان‌های کشور و تمایزات بین آن‌ها، شناخت وضعیت هویت‌های ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی به تفکیک گروه‌ها و مناطق قومی و تمایزات بین آن‌ها، شناخت وضعیت هویت‌های ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی با توجه به مذهب افراد و تمایزات بین آن‌ها، شناخت وضعیت هویت‌های ملی، قومی، دینی، مدرن و انقلابی براساس جنسیت، تحصیلات، پایگاه اجتماعی اقتصادی و گروه‌های سنی افراد و تمایزات بین آن‌ها، شناخت رابطه بین هویت‌های مورد بررسی و ابعاد هریک از آن‌ها با یکدیگر و تمایزات بین آن‌ها و شناخت رابطه بین هویت‌های مورد بررسی و ابعاد هریک از آن‌ها با یکدیگر و تمایزات بین آن‌ها را می‌توان از اهداف این پژوهش دانست.


در این پژوهش، تاکید اسناد بالادستی، عمل به تکالیف مقررشده در نقشه مهندسی کشور و برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشدید چالش‌های اجتماعی در سطح اقوام و مذاهب و ظهور تمایلات مرکزگریزانِه، حضور و گسترش جریان مدرنیته و تشدید فرآیند جهانی‌شدن، روند روبه رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های نوین، ازجمله دلایل اهمیت توجه به سنجش هویت و تغییرات هویتی در جامعه ایران، عنوان شده است.

این پیمایش بر آن است تا با سنجش ابعاد مختلف هویت ایرانی، امکان رصد، فهم و تحلیل وضعیت فرهنگی- اجتماعی کشور را فراهم کند و داده‌های تولیدشده را به عنوان مبنای اطلاعاتی حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور، در اختیار مسئولان قرار دهد.  



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید