کتاب «سیاست رسانه‌ای مد لباس در ایران»منتشر شد

کتاب «سیاست رسانه‌ای مد لباس در ایران»منتشر شد

کتاب «سیاست رسانه‌ای مد لباس در ایران» نوشته حسین مهربانی‌فر ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب با محوریت مطالعه و ارزیابی فرایند گردش مد در جامعه ایران و نیز ارائه سیاست‌های رسانه‌ای مد لباس، تلاش می‌کند تا مسأله خلأ سیاست‌های مبتنی بر مسئله‌شناسی واقعی چرخه مد لباس را موردتوجه قرار دهد و به دنبال آن است که از رهگذر مطالعه و مسئله‌شناسی وضعیت موجود این چرخه (آفرینش/طراحی و تولید، انتشار/توزیع، مصرف و طرد مد) در جامعه ایران، اولویت‌ها و بایدونبایدهای عملکرد رسانه‌ها و فعالیت رسانه‌ای را مبتنی بر اطلاعات و شواهد گردآوری‌شده و تحلیل‌های انجام‌شده، پیشنهاد دهد.

در همین راستا کوشش می‌کند به این سوال پاسخ دهد که مسائل اصلی و محوری چرخه مد لباس در جامعه ایران چه هستند و بر اساس این مسئله‌شناسی و خلأهای موجود در سیاست رسانه‌ای مد لباس پس از انقلاب اسلامی، چه اولویت‌ها و پیشنهاد‌هایی را می‌توان برای اقدام مطلوب رسانه‌ای ارائه کرد؟ 

این کتاب در چهار فصل سازمان یافته که فصل اول آن به کلیات اختصاص دارد و «رسانه و مد؛ مفاهیم و نظریه‌ها»، «مد و سیاست رسانه‌ای» و «نتیجه‌گیری و پیشنهادهای سیاستی» به ترتیب فصل‌های بعدی آن را تشکیل می‌دهند. 

این اثر را می‌توان گامی در جهت مطالعات سیاست‌گذاری فرهنگ و ارتباطات و در تقاطع حوزه فرهنگ و رسانه دانست که اهدافی چون تشخیص عمده مسائل و مشکلات چرخه مد لباس در جامعۀ ایران؛ شناخت نقش رسانه‌های جمعی در چرخۀ مد لباس (وضعیت اثرگذاری به تفکیک رسانه‌های رایج و پرطرف‌دار)؛ روشن کردن خلأها و اولویت‌های سیاست رسانه‌ای مد لباس و به دنبال آن، ارائه سیاست‌های مقتضی رسانه‌ای مد لباس در جامعه ایران مبتنی بر مسئله‌شناسی چرخه مد و شواهد به‌دست‌آمده از مطالعه آن را، دنبال می‌کند.


نویسنده در این اثر، پس از جمع‌بندی نتایج یافته‌ها و مشخص‌کردن نسبت مسائل و ریزمسائل، مسائل محوری در نسبت با رسانه‌ها را مشخص کرده و با مرور پیشینه سیاستی و کشف خلأهای سیاست رسانه‌ای حوزه مدلباس، سیاست‌های مطلوب رسانه‌ای مد لباس را پیشنهاد می‌کند که کمک به رفع مشکلات معرفتی و مهارتی و ابهامات موجود حوزه مد لباس اسلامی ایرانی، ایجاد زمینه تعامل و گسترش فرهنگ کار گروهی در میان شبکه فعالین مد لباس اسلامی ایرانی، گسترش زمینه توجه به ظرفیت های بومی مد لباس، فراهم نمودن زمینه هماهنگی و رفع تعارضات میان اجزاء مختلف چرخه مد، کمک به شکل‌گیری اقتصاد سیاسی مد لباس اسلامی ایرانی، نزدیک نمودن ذهنیت ها به مسائل و نیازهای واقعی حوزه مدلباس، شخصیت بخشی و هویت آفرینی برای محصولات بومی مد لباس و برندهای فعال در الگوهای اسلامی ایرانی مدلباس، کمک به دیده شدن هر چه بیشتر الگوهای بومی مد لباس در زندگی روزمره مردم، ازجمله آن‌ها هستند.

کتاب «سیاست رسانه‌ای مد لباس در ایران» مجموعاً در ۱۴۳ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید