معرفی تجربه‌نگاری-۱۰

رونق بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

رونق بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

«رونق بازی‌های رایانه‌ای ایرانی» عنوان جلد دهم از گزارش تجربه‌نگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

این کتابچه ضمن اشاره به تاریخ شکل‌گیری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و اهداف آن، به دور جدید فعالیت‌های فضای بازی‌های رایانه‌ای در ایران از سال ۹۳ به بعد اشاره می‌کند و به تشریح فعالیت‌های رسمی این حوزه در قالب سه رویکرد جریان‌سازی، حمایت و نظارت می‌پردازد.

در این خصوص می‌خوانیم که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایران در این دوره در حوزه جریان‌سازی سعی کرده به برگزاری رویدادها، تحقیق و تألیف و ترجمه، افزایش ظرفیت نیروی انسانی، هدایت واصلاح بازار و همکاری بپردازد. در حوزه حمایت نیز، آموزش نیروهای متخصص در این حوزه ونیز حمایت از بازی‌های بومی و پدیدآورندگان آن‌ها، مدنظر قرار گرفته است. در حوزه نظارت هم، پیگیری مجوزها و نظام رده‌بندی اسرا و ... در دستور کار بوده است. در ادامه به برخی از حمایت‌هایی که باعث بالنده‌تر شدن این حوزه شده است، اشاره شده که حمایت از بازی‌سازان و فعالان این صنعت، رتبه‌بندی شرکت‌ها و پروژه‌های بازی‌سازی، ایجاد آزمایشگاه تست بازی‌های موبایلی، حمایت در حوزه قیمت‌گذاری بازی‌های ایرانی، ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌ها به جای کمک‌های مستقیم مالی و ریالی، ایجاد سامانه مشاوره بازی‌سازان، سامانه جمع‌آوری اطلاعات و امتیازدهی به شرکت‌های تولید بازی، اسجاد سامانه شغلی فعالان این صنف و ایجاد و ارائه بسته ارتقای صنعت ملی بازی‌های رایانه‌ای از آن جمله هستند.


این گزارش، فعالیت‌های جدی‌تر و جدیدتر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، اوج گرفتن توجهات به این حوزه، زیادتر شدن بازی‌سازان ایرانی، شکل‌گیری بیشتر استودیوهای بازی‌سازی مستقل و غیرمستقل و نیز رشد رویدادهای مرتبط با بازی در ایران را، از جمله مهم‌ترین اتفاقات گیم‌های ایرانی در دولت دوزادهم برمی‌شمارد.

در بخش پایانی این کتابچه، گزارشی از مجموعه بازی‌های ساخته شده ایرانی از سال ۹۵ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ آورده شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید