حوزه مردان در عرصه مطالعات مد، مغفول است
سمیه عربخراسانی گفت: هرجا که بحث مد و لباس پیش میآید، جامعه زنانه مخاطب قرار میگیرد و به نظر میآید این ماجرا هم در حوزه سیاستگذاری و هم در حوزه فهم مسائل مد و لباس یک خلل ایجاد میکند و آن این است که جامعه زنان را در خلأیی بررسی میکنیم که طرف دیگر جامعه یعنی مردان، در نظر گرفته نشدهاند. حوزه مردان در عرصه مطالعات مد، مغفول است. لذا بهتر است که در پژوهشهای آینده به این بخش هم پرداخته شود که میتوانم اطمینان دهم پس از بررسی این حوزه، ارائه سیاستهای متفاوتی را خواهیم داشت.
نشست تخصصی نقد کتاب «سیاست رسانهای مد لباس در ایران»، یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با حضور محسن بدره (استادیار دانشگاه الزهرا (س))، عاطفه خادمی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی)، سمیه عربخراسانی (استادیار پژوهشکده زن و خانواده) و حسین مهربانیفر (مولف کتاب و استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، به دبیری سیده راضیه یاسینی (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، برگزار شد.
در این نشست ابتدا حسین مهربانیفر با اشاره به مسائل حوزه مد و لباس کشور، در توضیح کتاب خود گفت: پرداختن به جزئیات مسأله مد و لباس در کشور، نیاز به پژوهشهای راهبردی و کاربردی مسألهمحور دارد تا بتواند مشکلاتی که هماکنون در این حوزه وجود دارد را حل کند. آنچه که مبنا و پایه طرح سیاست رسانهای مد لباس بوده، خود فهم مسأله مد بود. ما پیش از آنکه بخواهیم به طرح هرگونه سیاست دست بزنیم، آنچه که برای ما محوریت داشت، فهم مسأله و چیستی مدلباس به عنوان یک صنعت فرهنگی پرطرفدار در جامعه امروز بود.
دغدغه بنده این بود که پیش از آنکه به طرح هرگونه سیاست بپردازم، به فهم مسأله مد بپردازم که همچنان هم ادعای کامل شدن این درک و شناخت را ندارم چون موضوع مد، خیلی مسیر پیچیدهای دارد که از عوامل مختلفی متأثر میشود. کار انجامشده کار بسیار پیچیدهای بود چون هم میخواست پژوهشهای حوزه مد و لباس را رصد کند و هم وضعیت طراحی، تولید، توزیع و شبکههای بازاریابی را؛ که از یک سو همه آنها نیاز به مصاحبههای عمیق و مفصل با متخصصان این حوزه داشت و ازسوی دیگر نیازمند واکاوی اسناد و مطالعات پشتیبانی بود که در این حوزه وجود داشت.