کتاب «سواد رسانهای: کلیدهایی برای تفسیر پیامهای رسانهای» ترجمه شد
کتاب «سواد رسانهای: کلیدهایی برای تفسیر پیامهای رسانهای» توسط گودرز میرانی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ترجمه شد.
عنوان اصلی این کتاب Media Literacy: Keys to Interpreting Media Messages است و توسط نوشته آرت سیلوربلات، آندرو اسمیت، دان میلر، جولی اسمیت و نیکول براون تألیف و در سال 2014 منتشر شده است.
این کتاب رویکردی انتقادی ارائه میدهد که مخاطبان بتوانند با استفاده از آن درک بهتری از اطلاعات ارسالی از سوی مجاری ارتباطات جمعی (چاپ، عکس، فیلم، رادیو، تلویزیون و رسانههای دیجیتال) داشته باشند. یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای این است که مخاطبان بتوانند از تأثیر فراگیر رسانهها در امان بمانند.
بخش اول این کتاب مقدمهای است بر رشتۀ سواد رسانهای. بخش دوم (فصلهای 2 تا 7) چارچوب نظری برای تحلیل انتقادی متون رسانهای ارائه میدهد. این بخش درواقع کلیدهایی برای تفسیر پیامهای رسانهای است. بخش سوم (فصلهای 8 تا 11) این چارچوب روششناختی را برای قالبهای رسانهای مانند روزنامهنگاری، تبلیغات، ارتباطات سیاسی آمریکا و ارتباطات رسانهایِ دیجیتال بهکار میگیرد. بخش چهارم کتاب (فصلهای 12 و 13) نیز طیفی از مسائل رسانههای جمعی (خشونت در رسانهها، رسانهها و کودکان، رسانهها و تغییر اجتماعی و ارتباطات جهانی) و بحثی دربارۀ پیامدهای بالقوه را در هنگامی که افراد، باسوادِ رسانهای شوند، در نظر میگیرد.