کتاب احیای مرگ منتشر شد

کتاب احیای مرگ منتشر شد

کتاب «احیای مرگ» اثر  تونی والتر، استاد مطالعات مرگ در دانشگاه بَث، با ترجمه رضا تسلیمی طهرانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از سوی نشر طرح نو منتشر شد

«احیای مرگ» یکی از مهمترین منابع کلاسیک در حوزه جامعه‌شناسی مرگ و مردن است که به‌وسیله یکی از برجسته‌ترین محققان این حوزه یعنی «تونی والتر» نوشته شده است. والتر دراین کتاب می‌پرسد آیا مرگ‌ هراسی جهانی است که تنها از راه منابع سنتی اجتماع، دین و آیین می‌توان با آن مقابله کرد؟ یا مرگ موضوعی است که شخص پسامدرن می‌تواند آن را تعریف کند و به شیوه‌های بی‌شماری با آن مواجه شود؟ 

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست با عنوان «انجام این کار به شیوه من»، بیشتر جنبه نظری دارد. در این بخش، مرگ و مردن در بسترهای سنتی، مدرن و پسامدرن و در نسبت با مفاهیمی چون عقلانی‌شدن، پزشکی‌شدن، دنیوی‌شدن و فردگرایی بررسی شده است.


بخش دوم با عنوان «تداوم گوش‌سپردن»، بیشتر دارای جنبه کاربردی و عملی است. در این بخش بر سخن‌گفتن محتضران، بازماندگان و سوگواران و گوش‌سپردن به آنها از سوی اطرافیان و متخصصان تاکید شده است. مهمترین مباحث مطرح‌شده در این بخش عبارتند از: نظام‌هایی برای گوش‌سپردن، ماتم خوب، آسایشگاه‌ها، تعریف امر معنوی، مدل‌های مرگ خوب، مرگ طبیعی، اظهارگرایی، گروه سوگواری، ماتم‌زدایی، مراسم تشییع جنازه، مشاور سوگواری، مرگ خودخواسته و از بین بردن جسد.

به استناد این کتاب هنگامی که شیوه‌های سنتی و رویه‌های پزشکی مدرن نمی‌تواند تجربه محتضران و سوگواران را معنادار کند، شیوه خاصی از سخن گفتن در مورد مرگ در حال احیاشدن است که اقتدار نهایی را نه در اعمال سنتی و نه در تخصص پزشکی بلکه در «خود فرد» جستجو می‌کند. شیوه جدید احیاشده، شخصی است و به وسیله مراقبت تسکینی، مراسم تشییع جنازه زندگی‌محور و مشاوره سوگواری تسهیل می‌شود.

کتاب احیای مرگ در 396 صفحه از سوی نشر طرح نو منتشر شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید