مصرف موسیقی دختران نوجوان متأثر از خانواده است

مصرف موسیقی دختران نوجوان متأثر از خانواده است

براساس پژوهش انجام‌شده، مصرف موسیقی دختران نوجوان با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻨﻪهای ﻓﺮهنگی- دﯾﻨﯽ ﮐﻪ در آن زﯾﺴﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، متأثر از خانواده، جامعه و نگاه آنها به دین است.

ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ در ﻣﻮرد ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﮐﻤﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪه، اﻟﮕﻮی ﻣﺼﺮف ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ آنان اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﯿﺎن رﺳﺎﻧﻪ‌های ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، از ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارﺗﺮﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ‌هاست. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺘﻪ در زﻣﯿﻨﮥ ﻓﺮهنگی دینی،  ﭼﺎﻟﺶ‌هایی را در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ دﺳﺘﻪ، دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان در وﺿﻌﯿﺖ ﭘﯿﭽﯿﺪهﺗﺮي ﺑﻪ ﺳﺮﻣﯽﺑﺮﻧﺪ.

ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ درﯾﺎﻓﺖ دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان از ﻣﺼﺮف ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ و ﺷﯿﻮة  ﻧﮕﺮش آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ- ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ دﯾﻨﯽ ﮐﻪ در آن زﯾﺴﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻫﺪف  اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ بوده است. ﺳﺆاﻻﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ اﯾﻨﮑﻪ دﺧﺘﺮان داراي زﻣﯿﻨﮥ  ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ دﯾﻨﯽ ﭼﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ را ﻣﺼﺮف ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭼﻪ درﯾﺎﻓﺘﯽ از ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﻮد دارﻧﺪ، ﭼﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﺑﺮ ﻣﺼﺮف و درﯾﺎﻓﺖ آنﻫﺎ از ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، از ﻣﻨﻈﺮ دﯾﻨﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ در ﻣﻮرد ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﯽاﻧﺪﯾﺸﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻨﮥ دﯾﻨﯽ ﺧﻮد ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ نیز از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎي این پژوهش بوده اﺳﺖ.

ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻬﺎ و ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ درﯾﺎﻓﺖ و ﻣﺼﺮف ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان داراي زﻣﯿﻨﮥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ دﯾﻨﯽ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎي ﺳﺎﺧﺘﺎرﻧﯿﺎﻓﺘﻪاي ﺑﺎ 23 ﻧﻔﺮ از دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﮥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ دﯾﻨﯽ رﺷﺪﯾﺎﻓﺘﻪ و در ﻣﺪارس داراي روﯾﮑﺮد آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، اﻧﺠﺎم ﺷﺪه است. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻀﻤﻮن، و ﮐﺪﮔﺬاري ﺑﺎز، ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﭘﺎﯾﻪ، ﺳﺎزﻣﺎن‌دﻫﻨﺪه و ﻓﺮاﮔﯿﺮ در ﺧﺼﻮص درﯾﺎﻓﺖ این دﺧﺘﺮان از ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه است.


ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎي اﻧﺠﺎم‌ﺷﺪه، 5 ﻣﻀﻤﻮن ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺣﻮل ﻣﺴﺌﻠﻪ اصلی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ و درﯾﺎﻓﺖ دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان ﻣﺘﺄﺛﺮ از ﺧﺎﻧﻮاده، ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﻮع ﻧﮕﺎه ﺑﻪ دﯾﻦ اﺳﺖ و ﺑﺮﺧﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﺪاﺣﯽ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻧﮕﺎه ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

این پژوهش با عنوان «مطالعه دریافت دختران نوجوان از مصرف موسیقی در زمینه (بافت) فرهنگی  دینی» توسط زینب خرمی‌شاد در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام شده و از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مورد حمایت قرار گرفته است.

پژوهشگاه از پایان‌نامه‌هایی که در راستای نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مأموریت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باشد، حمایت می‌کند.


دستورالعمل حمایت از پایان‌نامه‌ها

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید