کتاب «نظریه هنجاری مقبول مشروع» منتشر شد

کتاب «نظریه هنجاری مقبول مشروع» منتشر شد

کتاب «نظریه هنجاری مقبولِ مشروع» با زیرعنوان نظریه هنجار رسانه برای رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. این کتاب، دستاورد پژوهش انجام‌شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط حسن خجسته و ظهیر احمدی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه پژوهش شده است.

پژوهشگران این اثر تلاش کرده‌اند با تحليل تجارب سازمان رسانه‌­ای ­جمهوری اسلامی ­ايران و بررسی اسناد بالادستی به الگوی بومی هنجار رسانه در ایران دست پیدا کنند.

نویسندگان کتاب تصریح می‌کنند امروزه در پرتو توجه به تنوع فرهنگی جوامع و ارزش‌نهادن به تفاوتها و روايت‌های محلی، اين فرصت برای جوامع و رسانه‌­های بومی فراهم شده تا نظريه هنجاری خاص خود را براساس نوع جهان­‌بینی، ارزش­ها، نگرش­ها، شاخصه­‌های فرهنگی و اجتماعی بومی خود، تدارک دیده و ارائه نمایند.

در این پژوهش، تجارب سازمان رسانه‌­اي ­جمهوري اسلامي ­ايران در سه دهه اخیر، همچنین اسناد بالادستی مورد استناد و استفاده در سازمان صداوسيما و بايدها و نبايدهای مستنبط از آنها تحلیل شده است.


پژوهشگران اثر همچنین به توجه به مسئوليت­‌های چهارگانه رسانه ملی در پيشگاه­ خداوند (دين و شريعت)، مردم (مخاطبان)، نظام و محيط‌ زيست و طبيعت و بازخوردي که از مخاطبان اين رسانه (به مثابه يك دوست)، دريافت شده و نيز براساس مشاهدات عيني و مشاهده­‌های مشاركت آميز در فرايند تبديل‌شدن هنجارها به سياستگذاری و توليد و پخش پيام، انجام مصاحبه‌­های متمرکز و عمیق از دست­‌اندرکاران رسانه و همچنين با بررسي و اهتمام به بازخوردگيري از مخاطبان رسانه ملي- كه در گزارش‌های نظرسنجي و اثرسنجی و نيز اظهار نظر مخاطبان ديده می‌شود- مبانی و اصول نظریه و الگوی بومی پيشنهادي براي هنجار رسانه‌­ای جمهوری اسلامی ايران، استنباط و استخراج نموده و به نمونه‌هایی از این هنجارها و «بایدها و نبایدهای» این نظریه اشاره کرده‌اند.

نویسندگان کتاب، دو مبنای «مشروعِ مقبول»و «مقبولِ مشروع» را تعيين‌كننده اصول و خط سير و حركت نظام هنجار رسانه­اي جمهوري اسلامي ايران دانسته و تأکید می‌کنند كه در آينده نيز با ارائه مدون نظریه هنجاری رسانه جمهوری اسلامی ایران، با دقت و آگاهی بيشتر، همين مبانی و اصول تعيين‌كننده، نقشه راه حركت رسانه ملي خواهد بود.

منظور پژوهشگران در اين پژوهش از مبناي «مشروعِ مقبول» اين است كه تمام ساختارها، قالب­های برنامه‌سازی و محتواهاي برنامه­های رسانه ملی (همه شبکه­‌های رادیویی و تلویزیونی) و اهداف آن از مرحله پیش‌تولید و توليد گرفته تا مرحله پخش، بايد در محدوده هنجارها و مقررات متشرعين جامعه بوده و شرع مقدس و اصل «مقبوليت عام»(پذیرش عموم یا اکثریت مخاطبان جامعه) نیز باید در آن لحاظ شود.

منظور از مبناي «مقبول مشروع» نیز اين است كه تمام محتواهاي برنامه‌ها و اهداف آنها علاوه بر اينكه بايد مقبوليت عام و پذيرش عموم مخاطبان را داشته باشد؛ بايد از «اصل مشروع بودن» هم تبعيت كند؛ يعني در اين مورد، مقبوليت و پذيرش عموم مخاطبان متشرع مد نظر است.

نظریۀ هنجاری مقبول مشروع مطرح‌شده در این کتاب به‌زعم نظریه‌پردازان آن بر اساس شاخصه‌های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایران در حوزۀ رسانه پیشنهاد شده و می‌تواند رقیبی برای نظریه‌های غیربومی نیز باشد و در کنار نظریه‌های کلاسیک قرارگیرد. همچنین، علاوه بر عرضۀ آن به حوزۀ تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر رسانه، به حوزۀ علمی نیز پیشنهاد و عرضه شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید