نقش فرهنگ و رسانه در آینده عراق بررسی می‌شود

نقش فرهنگ و رسانه در آینده عراق بررسی می‌شود

نشست تخصصیِ «نقش فرهنگ و رسانه در آینده عراق» با حضور شیخ محمد البیضانی (مدیر عامل موسسه الهدی و مدیر شبکه شهاب)، هدی تسخیری (نماینده موسسه الهدی و شبکه شهاب در ایران) و محمدرضا پورحسین (معاون موسسه الهدی و شبکه شهاب) روز سه‌شنبه 21 تیر 1401 ساعت 10 تا 12 از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، برگزار می‌شود.

فعالیت رسانه‌ای بعد دیگری از دیپلماسی فرهنگی و روایت داستان و گفتمان کشورهاست. کشور ایران دارای ظرفیت‌های هنری و فرهنگی برای برقراری دیپلماسی فرهنگی در عراق جدید است. اما متاسفانه نتوانسته آنچنان که بایسته و شایسته نام ایران است، در این رقابت فرهنگی در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه و کشورهای غربی حضور پیدا کند. شیوه حضور موسسات و نهادهای فرهنگی و آشنایی با ساختارهای اجرایی یکی از نقاط ضعف حضور فرهنگی و رسانه‌ای ایران در عراق است.

در این میان بهره‌گیری از صنعت فرهنگ و صنایع فرهنگی نیز جایگاه قابل توجهی را دارند. علاوه بر این، عراق به عنوان بخشی حیاتی از خاورمیانه جایگاه والایی در سیاست خارجی و دیپلماسی فرهنگی ایران در شرایط حساس کنونی دارد. نادیده گرفتن ظرفیت‌های فرهنگی و علمی کشور ایران در عراق، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در جنبه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به بار آورد.


این نشست در پی تشریح توانایی‌های فرهنگی مغفول ایرانیان و چگونگی بهره‌برداری از آن در عراق جدید است و تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد:

•‌ ظرفیت‌های فرهنگی عراق و زمینه‌های حضور موسسه‌ها و نهادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ایران در عراق چیست؟

•‌ زمینه‌های همکاری و ساختار اجرایی موسسه‌ها و نهادهای ایرانی در کشور عراق چیست و چگونه باید این فرآیند را آغاز کرد؟

•‌ تولید محتوا و انتقال فرهنگ، بایدها و نبایدها با تکیه بر چه فرایندهای اجرایی در عراق باید صورت پذیرد؟‌ 

•‌ کشور عراق چه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و رسانه ای را داراست ؟


دبیری این نشست را محمد نصرآوری (دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی) برعهده دارد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:              

    https://www.skyroom.online/ch/ricac/research




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید