ویراست سوم انسان‌شناسی یاریگری منتشر شد

ویراست سوم انسان‌شناسی یاریگری منتشر شد

ویراست سوم کتاب انسان‌شناسی یاریگری، اثر مرتضی فرهادی (استادتمام حوزه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی) از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

کتاب انسان‌شناسی یاریگری، کتابی با محوریت مسئله همکاری در دنیای رقابتی مدرن است و ابعاد مختلف و جدیدی از این موضوع قدیمی را کالبدشکافی می‌کند، موضوعی که شاید در ابتدا خواننده را به یاد تعاونی‌های سنتی روستایی و مسائل تکراری بارها گفته‌شده پیرامون آنها بیندازد اما تنها خواندن چند صفحه آغازین این کتاب کافی است که مخاطب برای خواندن مابقی آن وسوسه شود.

نویسنده در کتاب حاضر بر آن بوده است تا همکاری را در هر لباس و با هر رنگی معرفی نماید تا جایی که گاهی این ساخت‌های رفتاری و همکاری تا عالم جانوران نیز کشیده می‌شود. طبیعت انسان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه اثر حاضر سبب بروز گرایش به مفاهیم کلی شده است تا رفتارهای آدمی را در تفاوت‌های بسیار جزئی و ثانوی که در مشترکات درونی‌تر و ساختاری آن شناسایی کند. 


در فصل اول کتاب به رفتارهای یاریگرانه جانوران اشاره شده است که مشتمل است بر پنج بخش، در فصل دوم کتاب به بررسی واقعیت‌ها، ضرورت‌ها و پیشینة یاریگری در تاریخ آدمیان پرداخته شده است و از یاریگری در تمدن‌های کهن نظیر چین باستان، یونان، روم، اروپا و ایران و کشورهای اسلامی بحث شده است. فضای مفهومی مشارکت هم‌معنا و ناهم‌معنایی یاریگری؛ نظریه‌های همکاری‌ و گونه‌شناسی نظریه‌های مربوط به همکاری در کار دانشمندان علوم اجتماعی؛ دلایل کم‌توجهی نسبت به همکاری در علوم اجتماعی؛ نقد آرا در تعریف و گونه‌شناسی مفهوم یاریگری؛ گونه‌شناسی یاریگری و تعاونی‌های سنتی در ایران؛ فرهنگ ایرانی و مشارکت از دیگر مباحث موجود در کتاب است.

ویراست سوم کتاب انسان‌شناسی یاریگری از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری انتشارات حبله رود منتشر شده است. این کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران و در غرفه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دسترس است.

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید