انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی
کتاب انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی، اثر پژوهشی سیدرضا نقیبالسادات، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انتشارات ایران منتشر شد.
این کتاب در چهارده فصل به این شرح تدوین شده:
فصل اوّل: انتخابات
فصل دوّم: مبارزات انتخاباتی
فصل سوّم: تبلیغات سیاسی و ویژگیهای آن
فصل چهارم: احزاب سیاسی و نقش آنها در تغییر
فصل پنجم: نخبگان و انتخابات
فصل ششم: افکار عمومی و شیوۀ هدایت و سازماندهی و اقناع آن
فصل هفتم: افکار عمومی و شیوههای سنجش آن در انتخابات
فصل هشتم: مشارکت سیاسی
فصل نهم: انتخابات و شیوههای موفقیت در آن
فصل دهم: تبلیغات در انتخابات
فصل یازدهم: تکنیکهای تبلیغات سیاسی؛ ابزار متقاعدسازی
فصل دوازدهم: رسانهها و انتخابات
فصل سیزدهم: تکنیکهای تبلیغ سیاسی
فصل چهاردهم: دستاوردهای انتخابات و پیروزمندان این عرصه
پژوهشگر این اثر با اشاره به انجام پیکارهای انتخاباتی در کشور در هر 2 سال یک بار، تأکید میکند فرازونشیبهای سیاست و مرزبندیهای جناحی رویکردهایی خاص را در تبلیغات سیاسی به همراه داشته است. وی ماهیت تبلیغ در کشور را بهسبب ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعی از ارزشهای اسلامی دانسته، بااینوصف تصریح میکند در جنبۀ عملی تبلیغ، تکنیکهای هر نامزد انتخاباتی یا هر جناحی متفاوت و تابعی از شرایط یا باورهای هریک از ایشان است.
نویسنده همچنین با تاکید بر اهمیت تبلیغات انتخاباتی در پیروزی نامزد انتخابات، به رقابت بین نامزدهای انتخاباتی اشاره کرده و بیان میکند این رقابت گاه به استفاده از شیوههایی منجر میشود که چندان با ارزشهای حاکم بر جامعۀ ایرانی منطبق نیست. نویسنده معتقد است با شیوههای صحیح و استفاده از اصول و فنون تبلیغاتی مقتضی و کمهزینه و آگاهیبخش و دوری از اسراف و تبذیر و لابیگریهای فسادخیز پشت پرده میتوان جایگاهی مناسب در بین افکار عمومی برای نامزد انتخاباتی به دست آورد.
کتاب «انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی» راهنمایی برای تبلیغات سیاسی در موسم انتخابات است و چارچوبی کاربردی برای نامزدهای انتخاباتی در عرصههای سیاسی فراهم میآورد. موضوع این اثر دامنۀ گستردهای تحت عنوان «مبارزات انتخاباتی» را پوشش میدهد؛ اما تأکید اصلی بر تکنیکهای تبلیغات سیاسی است و بیش از 100 تکنیک تبلیغ سیاسی در آن ارائه شده است. تکنیکهایی که مقابل آنها نشان ستاره است پیشنهاد نگارنده است، که حاصل تجربۀ سالیان متمادی اشتغال نگارنده در عرصۀ تبلیغات است.
پژوهشگر این اثر برای سهولت استفاده از کتاب برای دانشجویان رشتۀ ارتباطات، چارچوب طرح مباحث با برخی سرفصلهای دروس این رشته، نظیر اقناع و ترغیب و جامعهشناسی تبلیغات، انطباق داده است.
کتاب «انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی» در 239 صفحه و با بهای 300 هزارتومان منتشر شده است.