لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

لنيني‌شدن فرآيند

اگر مهم‌ترين راه نفوذ و تأثيرگذاري بر نظام دينيِ مستقر در ايران به دليل ساختار جمهوري، «انتخابات» است و آن نيز اين ظرفيت را دارد که هم از راه‌هاي ميانبر نظير تشديد اختلافات داخلي و انقلاب‌هاي رنگي و هم از طريق برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدتِ تأثيرگذار بر الگوهاي توسعه اين هدف را تأمين کند، و اگر قابل‌ترين بسته‌اي که مي‌تواند اين پروژه را به لحاظ نظري و مرامي تغذيه نمايد «ليبراليسم» است در تمامي وجوه سياسي و اقتصادي و فرهنگي، پس مناسب‌ترين نيروي کارگزاري براي آن کساني‌اند که به هر معنا ذيل اين گفتمان تعريف مي‌شوند؛ اعم از روشنفکران و آکادميسين‌ها و تکنوکرات‌ها و همچنين بدنة اجتماعيِ تن‌آسا. اين وضع هژمونيک ليبراليسم در جهان است که ‌توانسته بخشي از اين جريانات تاريخي نابه‌هم‌سو را در ايران چنين به هم نزديک سازد.

 

مسئلة ‌اصليِ ايران شامل جامعه و حکومت، «ليبراليسم» است و همان است که خود را در پديدة عرفي‌شدگي به هر دو معناي «پروسه» و «پروژه»، در «مسئله‌شدنِ ايران» و در مهم‌ترين مسائل ايران يعني در «انتخابات» و «توسعه» متجلي و بازتوليد مي‌کند. لنيني‌شدنِ فرآيند گوشزد مي‌کند که به‌جز روندهاي خودبه‌خودي، برنامه‌ريزي و تلاش‌هايي همه‌جانبه براي بازگرداندن ايران از مسيري که در پيش گرفته، وجود دارد و در اين راه از همراهي جريانات داخلي نيز بي‌نصيب نيستند.

دکتر علي‌رضا شجاعي‌زند، هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس، در جستاری با عنوان «لنینی شدن فرآیند» که در کتاب ایران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع انتخابات اسفند 94 پرداخته است.

 

برای مشاهده متن کامل این جستار اینجا کلیک کنید.


 

دروغ‌گویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17 
گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید