دلایل استفاده از رسانه‌های مجازی چیست؟

 دلایل استفاده از رسانه‌های مجازی چیست؟

«بررسی وضعیت و دلایل استفاده از رسانه‌های مجازی» ازسوی مجید سلیمانی ساسانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهش می‌شود.

این پژوهش، بر روی سه پلتفرم کنونی یعنی پیام‌رسان‌های واتس‌آپ و تلگرام و همچنین شبکه اجتماعی اینستاگرام با اعلام اصل «فراگیری» به‌عنوان معیار اصلی انتخاب، تمرکز دارد و سعی می‌کند توصیف دقیقی از رفتار مصرف رسانه‌ای مردم در استفاده از این رسانه‌های اجتماعی ارائه دهد.

این مطالعه بر آن است تا بداند مصرف رسانه‌های اجتماعی در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تحت تأثیر چه عواملی است؟ چه تمایزی میان مصرف رسانه‌ای بین پیام‌رسان‌ها با شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ و هم‌چنین ابعاد، میزان و انواع مصرف رسانه‌های اجتماعی در میان طبقات مختلف اجتماعی و نسلی چگونه است؟

مسئله اصلی این پژوهش، تحلیل مصرف رسانه‌ای کاربران در رسانه‌های اجتماعی است با این فرض که این تحلیل بتواند پژوهش را در مسیر فهم دلایل استفاده از رسانه‌های جدید قرار دهد. این پژوهش، اذعان می‌دارد که مصرف رسانه‌ای تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی دوسویه، متحول شده است و «کاربران» جای «مخاطبان» را گرفته‌اند. تحول مقوله مصرف رسانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی، اساساً سویه‌های سیاستگذاری و خط‌مشی‌گذاری نهادهای تصمیم‌گیر، اجرایی و ذی‌نفعان دیگر را نیز متحول ساخته است. زیرا مقوله به واسطه خاصیت تعاملی ارتباطات در رسانه‌های اجتماعی، تمایز و مرزهای میان «مصرف رسانه‌ای» و «تولید رسانه‌ای» مبهم شده است و مصرف‌کنندگان همزمان می‌توانند به عنوان کاربران رسانه‌های اجتماعی به تولید محتوای رسانه‌ای بپردازند. بنابراین فهم فضای جدید ناشی از تحول در مصرف رسانه‌ای و همچنین بررسی وضعیت و دلایل استفاده از رسانه‌های جدید، اهمیتی اساسی دارد.


پژوهشگر، نوآوری این پژوهش را در موضوع بدیع آن در تبیین مخاطبان به عنوان کاربران، ارائه تیپولوژی از کنش‌ها و کنشگران رسانه‌های اجتماعی، ارائه اطلاعات روزآمد از تغییرات مصرف رسانه‌ای مخاطبان از رسانه‌های جمعی تا رسانه‌های اجتماعی و همچنین جامعیت آن از نقطه نظر جمع‌آوری اطلاعات می‌داند و اعلام می‌کند که این جامعیت، تنها به داده‌های جدید محدود نمی‌شود بلکه گستره مطالعاتی را شامل می‌شود و این پژوهش می‌تواند کاستی‌های موجود در پژوهش‌های محدود دانشگاهی را پوشش دهد.

به استناد این مطالعه، این پژوهش می‌تواند امکان مقایسه وضعیت جدید نظام ارتباطی و رسانه‌ای ایران در عصر رسانه‌های اجتماعی با عصر رسانه‌های جمعی را فراهم سازد و تحول و تطورات آن در حیطه مصرف رسانه‌ای را نشان دهد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید