منتشر شد؛

غزه رسانه‌ها؛تحلیلی بر بازنمایی رویدادهای طوفان غزه در رسانه‌ها

غزه رسانه‌ها؛تحلیلی بر بازنمایی رویدادهای طوفان غزه در رسانه‌ها

گزارش رصد فرهنگی «غزه رسانه‌ها؛تحلیلی بر بازنمایی رویدادهای طوفان غزه در رسانه‌ها» همراه با ارائه راهبردهایی برای رسانه‌ها و سازمان‌های حامی جریان مقاومت از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

  این گزارش که دستاورد برگزاری پنج نشست تخصصی با حضور 12 نفر از استادان و صاحبنظران حوزه ارتباطات و رسانه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است، به دنبال بررسی بازنمایی نبرد طوفان الاقصی در رسانه‌های جریان اصلی و اجتماعی است. از‌این‌رو ابتدا جهت‌گیری رسانه‌های اصلی و اجتماعی در بازنمایی این نبرد تبیین و در پایان، وضعیت رسانه‌ای جبهه مقاومت تشریح شده است.

  به استناد این گزارش، رسانه‌های جریان اصلی در بازنمایی نبرد طوفان الاقصی، طبق چارچوب‌های نظام سرمایه‌داری و سلطه غرب به بازنمایی این نبرد پرداخته و با کمک اهرم‌های فشار خود (مانند بایکوت کردن رسانه‌های متعارض، اخراج خبرنگاران، سانسور و تحریف واقعیت) سعی در فریب افکار عمومی داشته‌اند.


  از طرفی رسانه‌های جریان مقاومت به دلایلی نظیر دور بودن از محل نبرد (غزه) و نیز محدودبودن این رسانه‌ها نتواسته‌اند به سرعت و فراگیری رسانه‌های جریان اصلی نظام سلطه، وارد میدان شوند؛ درواقع آنچه که موجب حمایت افکار عمومی از حماس و جبهه مقاومت شده استفاده درست و بهنگام از رسانه‌های اجتماعی بوده است؛ به‌گونه‌ای‌که خُرده روایت‌های شکل‌گرفته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بر کلان‌روایت‌های رسانه‌های جریان اصلی پیروز شده و افکار عمومی جهانی را با خود همراه کرده است.

  البته نامتمرکز بودن این روایت‌ها یکی از نقاط ضعف آن بوده است؛ راه حل پیشنهادی برای برطرف‌کردن این ضعف، تشکیل نظام منسجم ارتباطاتی برای جبهه مقاومت (با نام رسانه مقاومت) از سوی جمهوری اسلامی ایران است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید