مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20

مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20

مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی


نهاد مجلس، که آن را به عنوان قوۀ مقننه می‎شناسیم، بی‎تردید در موفقیت نهادی و پنداشتی که نسبت به این موفقیت حاصل می‎شود، صاحب سهم و نقش است. در پیمایش ملّی سرمایۀ اجتماعی در نیمۀ دوم سال 1393، در مورد ارزیابی مردم از موفقیت مجلس در انجام وظایفش پرسش شده‎است. نظر و ارزیابی مردم در خصوص موفقیت نهاد مجلس چنین اعلام شده: 9.9% خیلی کم، 24.1% کم، 43.2% تااندازه‎ای، 20% زیاد و 2.8% خیلی زیاد است که اگر نسبت ارزیابی خیلی زیاد و زیاد را به خیلی کم و کم در نظر بگیریم، به عدد 0.67 می‎رسیم که از مثبت‎بودن این ارزیابی نشانی ندارد، چون اگر این عدد برابر با یک می‎شد به معنای برابری ارزیابی‎کنندگان کم و زیاد بود. نکته اینکه این ارزیابی در مناطق شهری کشور، در افراد 30 تا 54 سال و نیز در بین افراد دارای تحصیلات عالی در سطح پایین‎تری قرار دارد که باز نشان می‎دهد پنداشت جامعه نسبت به مجلس پنداشت مثبتی نیست.


مقولۀ  اعتماد به نمایندگان که به نوعی در میزان اعتماد نهادی به نهاد مجلس نیز  صاحب اثر است، در پیمایش ملّی یادشده مورد پرسش قرار گرفته است که 10.3%  پاسخ‎گویان اعتماد به نمایندگان مجلس را خیلی کم، 23.6% کم، 39.7%  تااندازه‎ای، 22.3% زیاد و 4.1% خیلی زیاد اعلام شده و نسبت خیلی زیاد و  زیاد به خیلی کم و کم این پاسخ 0.78 است که باز نشان‎دهندۀ اعتماد  قابل‎توجهی به نمایندگان نیست.

 

در  مجموع، داده‎های موجود نشان از این واقعیت دارند که نهاد مجلس برای کسب  سرمایۀ اجتماعی مطلوب به کسب اعتماد بیشتری از جامعه نیاز دارد؛ اعتمادی که  در گرو عوامل عدیده‎ای است که مهم‎ترین آنها داشتن و تحقّق عملکرد نهادی  موفق و مثبت‎تر در حوزه‎های تقنینی، نظارتی و نیز تقویت رویه‎های  اعتمادزاست.

دكتر غلامرضا غفاري،‌ عضو هيات علمي دانشگاه تهران و مدير طرح ملي سنجش سرمايه اجتماعي كشور، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع مجلس شوراي اسلامي و سرمايه اجتماعي پرداخته است.

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

امتناع وعده‌هاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

دروغ‌گویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
 
گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1





از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید