مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
نهاد مجلس، که آن را به عنوان قوۀ مقننه میشناسیم، بیتردید در موفقیت نهادی و پنداشتی که نسبت به این موفقیت حاصل میشود، صاحب سهم و نقش است. در پیمایش ملّی سرمایۀ اجتماعی در نیمۀ دوم سال 1393، در مورد ارزیابی مردم از موفقیت مجلس در انجام وظایفش پرسش شدهاست. نظر و ارزیابی مردم در خصوص موفقیت نهاد مجلس چنین اعلام شده: 9.9% خیلی کم، 24.1% کم، 43.2% تااندازهای، 20% زیاد و 2.8% خیلی زیاد است که اگر نسبت ارزیابی خیلی زیاد و زیاد را به خیلی کم و کم در نظر بگیریم، به عدد 0.67 میرسیم که از مثبتبودن این ارزیابی نشانی ندارد، چون اگر این عدد برابر با یک میشد به معنای برابری ارزیابیکنندگان کم و زیاد بود. نکته اینکه این ارزیابی در مناطق شهری کشور، در افراد 30 تا 54 سال و نیز در بین افراد دارای تحصیلات عالی در سطح پایینتری قرار دارد که باز نشان میدهد پنداشت جامعه نسبت به مجلس پنداشت مثبتی نیست.
مقولۀ اعتماد به نمایندگان که به نوعی در میزان اعتماد نهادی به نهاد مجلس نیز صاحب اثر است، در پیمایش ملّی یادشده مورد پرسش قرار گرفته است که 10.3% پاسخگویان اعتماد به نمایندگان مجلس را خیلی کم، 23.6% کم، 39.7% تااندازهای، 22.3% زیاد و 4.1% خیلی زیاد اعلام شده و نسبت خیلی زیاد و زیاد به خیلی کم و کم این پاسخ 0.78 است که باز نشاندهندۀ اعتماد قابلتوجهی به نمایندگان نیست.
در مجموع، دادههای موجود نشان از این واقعیت دارند که نهاد مجلس برای کسب سرمایۀ اجتماعی مطلوب به کسب اعتماد بیشتری از جامعه نیاز دارد؛ اعتمادی که در گرو عوامل عدیدهای است که مهمترین آنها داشتن و تحقّق عملکرد نهادی موفق و مثبتتر در حوزههای تقنینی، نظارتی و نیز تقویت رویههای اعتمادزاست.
دكتر غلامرضا غفاري، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و مدير طرح ملي سنجش سرمايه اجتماعي كشور، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع مجلس شوراي اسلامي و سرمايه اجتماعي پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1