الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان
مجلس دهم اگرچه بیشتر محتمل است که همان سناریوی اول یعنی تداوم گذشته را به پیش براند، میتواند نسبت به مجلسهای پیشین، سیاستیتر و واقعبینتر باشد؛ کمتر بر زمین شعار و منطقهگرایی و بیشتر بر زمین چالشهای واقعیت امروز ایران حرکت کند. این مسیری نامحتمل است، اما امید برای تحقّق آن را نباید از دست داد. نخبگان وظیفهای سنگین برای برساختن چنین مجلسی دارند.
اگر مجلسی با این ویژگی شکل بگیرد، ائتلاف اجتماعی فراگیر برای مطالبه و حل وضعیتهای بحرانی امکانپذیر میشود. این مجلس میتواند مظهر «ائتلاف اجتماعی ـ سیاستی» و «گفتوگوی فراگیر اجتماعی» باشد. دستور کارها باید بهصراحت بیان شوند، مطالبات روی میز گفتوگو قرار گیرند و جامعه پیش از آنکه ارادۀ خود را پای صندوق نشان دهد، ارادهاش را پیش از رفتن به سوی صندوق صراحت بخشد و شکل دهد. چنین ارادهای باید معطوف به اخذ تصمیمهای سخت و دشوار باشد.
محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانمه انتخابات منتشر شده است به موضوع الزامات مجلس دهم براي بق و ارتقاي ايران پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1