تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات از منظر منازعات کلامی
بیش از دو دهه است انتخابات اصلیترین کانون توجه نیروهای سیاسی در ایران است. از نیمۀ دهۀ هفتاد به این سو، هر انتخابات به نقطۀ پرحرارتی تبدیل شده و جامعۀ ایرانی را تحتتأثیر قرار دادهاست. نکتۀ قابل توجه در این زمینه، روند افزایشی این ماجرا از هر انتخابات به انتخابات دیگر است. نقطۀ اوج این التهابات را در رخدادهای پس از انتخابات سال 88 شاهد بودیم. اکنون که به سمت یک انتخابات تازه پیشمیرویم، این نگرانی وجود دارد که انتخابات پیش رو نیز مولد التهابی تازه باشد. در چنین وضعیتی دو پرسش اساسی موضوعیت پیدا میکند: اول اینکه چگونه ممکن است انتخابات که باید تقلیلدهندۀ منازعات سیاسی باشد، خود به بستر منازعه تبدیل شود و هرچه عرصۀ سیاسی ایران بیشتر و بیشتر با انتخابات همساز میشود، با منازعۀ بیشتر نیز مواجه میگردد؟ پرسش دوم عبارت از این است که آیا منازعات انتخاباتی صرفاً تحوّلاتی در عرصۀ رقابت سیاسی است یا خبر از تحوّلاتی در عمق حیات اجتماعی و فرهنگی ما میدهد؟ پاسخگویی به این پرسشها از منظرهای گوناگون امکانپذیر است.
دكتر محمدجواد غلامرضا کاشی، استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در جستاري كه دركتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات با تکیه بر تبلیغات و ساختارهای زبانی بسیج سیاسی پرداخته است.
فرض مورد نظر نگارنده عبارت از آن است که انتخابات در ایران اگرچه راهی مقبول برای حل منازعات سیاسی است، در عین حال کجکارکردیهایی دارد که میتواند کلیت حیات همبستۀ اجتماعی ما را تحتتأثیر خود قرار دهد. این مقاله که از نقطهنظر زبان و سیاست نگاشته شده، نخست در این زمینه به طرح بحثی نظری خواهد پرداخت؛ پس از آن، به نقشآفرینی انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در سازوکارهای حیات جمعی ما توجه خواهد کرد و سرانجام چشماندازی از تحوّلات پیش رو در عرصۀ سیاسی از نقطهنظر مورد نظر خود در این مقاله عرضه خواهد کرد.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا كليك كنيد.
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1