ملاحظاتي درباره انتخابات در ايران/ ايران در آستانه انتخابات- 25
ناگفته پیداست که نفس انتخابات بهتنهایی قادر به ایجاد تغییرات نخواهد بود، بلکه این تغییرات باید در رویکردها و بینشها ایجاد گردد. ایران 1357 که در آن انقلاب اسلامی روی داد، ایران 1394 نیست. جهان و معادلات جهانی، معادلات دینی و باورهای ملت تغییر پیدا کردهاست و ما نیز باید بر اساس این تغییرات و دگرگونیهای رخداده، فضایی نوین ایجاد کنیم. در این فضا باید خبرگانی و نمایندگانی دارای قدرت آیندهنگری و کسانی که بر مسائل استراتژیک واقف و از تغییر و تحوّلات ژئوپلتیک آگاه هستند و رابطه و مؤلفههای قدرت را در کشور میشناسند و میتوانند در جهان رصد کنند، به عنوان نمایندگان مردم وارد مجلسین شوند و مناصب قدرت را در حوزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روابط بینالملل و... به عنوان بازوی اجرایی دولت در سطح ملّی و جهانی به دست گیرند و در صورت وقوع خطا، بر اساس منافع ملّی بازخواست گردند. مجلس کنونی بیشتر شبیه مجلسی ناکارشناس و بر اساس منافع باندی و جناحی است که در صورت ابراز سخن و نظر از سوی کسی، به سکوت محکوم خواهد شد.
برای داشتن انتخاباتی معنادار ـو نه به صورت صوری و فرمالـ باید دستگاههای استصوابی، معیارهای صواب را به معنای کلان جهانی بشناسند و مطلع باشند که تشخیص صواب از ناصواب تنها معنای فقهی ندارد و این تمییز و تشخیص باید بر اساس مقتضیات زمان در فضایی جهانی باشد، چراکه صواب از منظر یک فقیه یا اندیشمند در قرن چهارم، از لحاظ ماتریکسی بسیار متفاوت است با صواب از منظر فقیهی دیگر در قرن بیستویکم. باید این مهم را درک کرد و کسانی قادر به درک این مسئله هستند که به صورت جهانی بیندیشند و به صورت لوکال و محلی رفتار کنند.
دكتر سيدجواد ميري، عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانۀ انتخابات منتشر شده به موضوع انتخابات اسفند 94 پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24
احزاب شهساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1