احزاب شه‎ساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23

احزاب شه‎ساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23

احزاب شه‎ساخته و انتخابات


در واقع، انتخابات در دوره‎های مختلف سلطنت پهلوی بیش از آنکه در جهت مشروطه‎شدن نظام سلطنتی باشد، کمک به تحکیم دیکتاتوری بود. احزاب در این ساختار به جهت آنکه برآمده از دل جامعه نبودند، تنها نمایشی از دموکراسی بودند. بر این اساس، نمایندگان، که به عنوان کاندیداهای حزبی به مجلس راه یافته بودند، به جای وفاداری به اصول حزبی‎شان تابع شرایط بودند.

چنانچه اعضای حزب دموکرات احمد قوام و  بعدها اعضای حزب رستاخیز در مجلس چنین رفتاری داشتند، درحالی‎که تشکّل‎های  فراگیر و منطبق با خواست جامعه می‎توانستند در بهبود انتخابات در ایران مدد  رسانند؛ علاجی که همواره مدّنظر دولتمردان و نخبگان این دوره قرار داشت،  اما چون این علاج تنها طریق نمایش و تظاهر را طی کرد، تحزّب و انتخابات در  ایران با بحران مشارکت واقعی مواجه شد. از همین رو، بن‎بست مشروطه فرجامی  جز انقلاب نداشت.
رضا مختاری اصفهانی در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع احزاب شه‌ساخته و انتخابات پرداخته است.

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.




الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعده‌هاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19

لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

دروغ‌گویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
 
گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1




 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید