انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24
همواره، انتخابات در ایران فرصتی برای تفکیک و انشقاق جریانهای سیاسی بوده است. در انتخابات مجلس سوم در سال 1366، جامعۀ روحانیت مبارز انشعاب یافت و روحانیون چپگرا مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند؛ در سال 1376، در هفتمین دورۀ انتخابات ریاستجمهوری، واژۀ جدیدی به نام اصلاحطلبان در فضای سیاسی کشور هویت یافت؛ در دهمین انتخابات ریاستجمهوری یعنی در سال 1388، بزرگترین انشقاق سیاسی در نیروهای طرفدار انقلاب اسلامی رخ داد. اما، این انتخابات در سال 1392 نقطۀ عطفی در تاریخ سیاسی کشور بود؛ طیفهای مختلف و جریانهای سیاسی، از اصلاحطلبان تا اصولگرایان، با حمایت از دکتر روحانی ائتلاف روشنی در فضای انتخاباتی و سیاسی کشور را به نمایش گذاردند. در این میان، اگرچه از دولت تدبیر و امید رسماً به عنوان دولت ائتلافی یاد نشده، بدون تردید میتوان این دولت را نمادی از ائتلاف جریانهای سیاسی در کشور نامید.
احمد میدری، درجستاري با عنوان انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشرشده ضمن اشاره به وضعیت چند مسئلۀ مهم در کشور، بيان ميكند كه شرایط متشنج ناشی از کشمکشهای سیاسی اجازه نخواهد داد که مسائل مهم حل شوند و ائتلاف تنها شرط پیروزی در برابر این تهدیدهای جدی است.وي تأكيد ميكند وضعیت اقتصادی و اجتماعی امروز جامعه نیازمند کنارگذاشتن اختلافات جناحی است. از یکسو ادامۀ کشمکشهای سیاسی در بین جناحهای مختلف امکان اصلاحات اقتصادی را در کشور محدود یا ناممکن ساخته و از سوی دیگر همۀ جریانهای سیاسی قدرت لازم را برای تغییر وضعیت جامعه ندارند. لذا، نهتنها به عنوان یک توصیۀ اجتماعی، بلکه برای حفظ منافع عمومی مردم در بلندمدت، جریانهای سیاسی باید باب گفتگو را میان خود باز کنند و ائتلافهای بلندمدت و کوتاهمدت را طراحی کنند.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
احزاب شهساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1