انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24

انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24

انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف


همواره، انتخابات در ایران فرصتی برای تفکیک و انشقاق جریان‎های سیاسی بوده است. در انتخابات مجلس سوم در سال 1366، جامعۀ روحانیت مبارز انشعاب یافت و روحانیون چپ‎گرا مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند؛ در سال 1376، در هفتمین دورۀ انتخابات ریاست‎جمهوری، واژۀ جدیدی به نام اصلاح‎طلبان در فضای سیاسی کشور هویت یافت؛ در دهمین انتخابات ریاست‎جمهوری یعنی در سال 1388، بزرگترین انشقاق سیاسی در نیروهای طرفدار انقلاب اسلامی رخ داد. اما، این انتخابات در سال 1392 نقطۀ عطفی در تاریخ سیاسی کشور بود؛ طیف‎های مختلف و جریان‌های سیاسی، از اصلاح‎طلبان تا اصول‎گرایان، با حمایت از دکتر روحانی ائتلاف روشنی در فضای انتخاباتی و سیاسی کشور را به نمایش گذاردند. در این میان، اگرچه از دولت تدبیر و امید رسماً به عنوان دولت ائتلافی یاد نشده، بدون تردید می‌توان این دولت را نمادی از ائتلاف جریان‎های سیاسی در کشور نامید.


احمد   میدری،‌ درجستاري با عنوان انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشرشده ضمن اشاره   به وضعیت چند مسئلۀ مهم در کشور، بيان مي‌كند كه شرایط متشنج ناشی از   کشمکش‌های سیاسی اجازه نخواهد داد که مسائل مهم حل شوند و ائتلاف تنها شرط   پیروزی در برابر این تهدیدهای جدی است.وي تأكيد مي‌كند وضعیت اقتصادی و  اجتماعی امروز جامعه نیازمند کنار‎گذاشتن اختلافات جناحی است. از یکسو  ادامۀ کشمکش‎های سیاسی در بین جناح‎های مختلف امکان اصلاحات اقتصادی را در  کشور محدود یا ناممکن ساخته و از سوی دیگر همۀ جریان‎های سیاسی قدرت لازم  را برای تغییر وضعیت جامعه ندارند. لذا، نه‎تنها به عنوان یک توصیۀ  اجتماعی، بلکه برای حفظ منافع عمومی مردم در بلندمدت، جریان‎های سیاسی باید  باب گفتگو را میان خود باز کنند و ائتلاف‎های بلندمدت و کوتاه‎مدت را  طراحی کنند.

 
 

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

احزاب شه‎ساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22

تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعده‌هاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19

لنيني‌شدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18

دروغ‌گویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
 
گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1





 



 


 

 



 

 

 

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید