انتخابات و مطالبات رأیاوّلیها/ ايران در آستانه انتخابات- 28
برخلاف تصوّر قبل که جوانان را پیشرو در امر انتخابات و شورآفرینیهای سیاسی میدانستند، این نسل تا درگیر جوّ و شور انتخاباتی نشود، به صحنه نخواهد آمد و تا محدودۀ تعریفشدۀ ـاغلب مجازیـ شان تهدید و تحدید نگردد، کاری به عرصههای حقیقی زندگی سیاسی و اجتماعی نخواهند داشت. شاید مهمترین خواستهشان در زمینههای اجتماعی از نهادهای مرتبط با نظام این باشد که: «دست از سرشان بردارند و دخالتی در سبک زندگی و نحوۀ زیست ایشان نداشتهباشند» و درعوض به دنبال مطالبات اقتصادیشان از کار و شغل و... هستند.
سیاست بهتنهایی موضوع نسل حاضر نیست مگر اینکه به زندگی مجازی ایشان و یا تسهیلات لازم برای کار و فراغت مرتبط شود. مطالبات بخشی نیز میتواند در کنار مطالبات بالا جایی باز کنند، هرچند آمارها نشان میدهد که تفاوت بین مناطق مختلف به علت فراگیری اینترنت و رسانه بسیار کم شدهاست.
بهرسمیتشناختن جوانی و تفاوتی که با نسلهای پیشین دارند، بهرسمیتشناختن فراغت، لذتها و مصرف و در یک کلام سبک زندگی ایشان که حتی با شعار آزادیهای اجتماعی نسل قبل از خود نیز تا اندازهای متفاوت است و تلاش برای رفاه بیشتر و زندگی بهتر، مهمترین خواستۀ رأیاوّلیهای این انتخابات است. مابقی فرعی است برای محقّقشدن این اصل.
دكتر سميه توحيدلو در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع انتخابات و مطالبات رأیاوّلیها پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
انتخابات و مطالبات زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 27
انتخابات و فرهنگ شهرت/ ايران در آستانه انتخابات-26
ايران در آستانه انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 25
انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24
احزاب شهساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1