انتخابات و فرهنگ شهرت/ ايران در آستانه انتخابات-26
گذری بر تاریخ حکومت در ایران نشان میدهد که در اعصار متأخر، نشانههایی از حضور مؤثر مشاهیر در مناصب حکومتی دیده میشود. صدارت قائممقام فراهانی در عصر قاجار، نمایندگی ملكالشعراي بهار در مجلس دوران مشروطه، حضور محمدعلي فروغي و پرويز ناتل خانلري در اركان حكومت پهلوی و حضور علي موسوي گرمارودي در جمهوری اسلامی را میتوان از آن جمله دانست. اما، باید توجه داشت که این مشاهیر را نمیتوان با سلبریتیها مرادف دانست، زیرا شخصیتهای مذکور بیش از آنکه به واسطة قدرت رسانهای معروفیت یافته و بدین واسطه به دنیای سیاست راه یافتهباشند، به دلیل شخصیت اثرگذار خود مطرح بودهاند.
اما در ایران کنونی، مدتی است که با وقوف به تأثیر حضور سلبریتیها در آرای مردمی، حضور ستارگان، بهویژه ستارگان هنری و ورزشی، در عرصة انتخابات پررنگتر شدهاست. نامزدشدن این چهرهها برای مناصب سیاسی واکنش برخی مسئولان را نیز برانگیخته و وادار به اظهارنظر کردهاست،7 چراکه تصمیمگیری در سطوح مختلف سیاسی به تجربه، درایت و دانشهایی نیاز دارد که برخی از مشاهیر عرصههای هنری و ورزشی واجد آن نیستند و این مسئله ممکن است پیامدهای نامطلوبی را در عرصههای مدیریتی داشتهباشد.
پیشبینی میشود در دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شاهد حضور سلبریتیهای عرصههای مختلف در انتخابات، چه در قالب نامزدی (کاندیداتوری) در انتخابات و چه در قالب حمایت از نامزد، حزب یا جناح خاصی در انتخابات باشیم. این نقشآفرینی بهویژه با توجه به گرایشهای سیاسی گوناگون سلبریتیها میتواند موجب هدایت آرای مردمی بهخصوص در شهرهای بزرگ و نیز زادگاه این ستارهها به سمت نامزدی خاص یا جریان سیاسی خاصی گردد.
دكتر سيده راضيه ياسيني، عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع انتخابات و فرهنگ شهرت و حضور مشاهیر ورزشی و هنری (سلبریتیها) و انتخابات در ایران پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
ايران در آستانه انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 25
انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24
احزاب شهساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1